תמיר קורן  // תרגול מדיטציה מאט הזדקנות המוח

shutterstock_74158669

         

דנה פלג | פורסם: 16/02/2015

חוקרים מארצות הברית מצאו כי מוחם של מתרגלי המדיטציה בעל יותר תאים אפורים פעילים מאשר בני גילם שאינם מתרגלים. המחקר מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים המוכיחים מדעית כי מדיטציה משפיעה לטובה על מערכות הגוף השונות ושומרת על איכות חיים גבוהה בגיל מבוגר. מחקר חדש המגיע מארצות הברית מצטרף לשורת מחקרים מדעיים החושפים את הקשר שבין מדיטציה והזדקנות בריאה השומרת על איכות חיים גבוהה.

בעבר מצאו חוקרים בעולם את קשר שבין התרגול היום יומי לריכוז, שליטה ברגשות, חיזוק מערכת החיסון ולאחרונה אף הצטרף מחקר בין חמש שנים מאונברסיטת הרווארד שהראה כי מדיטציה ויוגה משנים לטובה את הגנים איתם נולדנו.

המחקר מהרווארד השתמש בטכנולוגיות מתקדמות לדימוי המוח והראה כי המדיטציה מגבירה את פעולות הגנים המעורבים בתהליכי מטבוליזם, אנרגיה והפרשת אינסולין ובו בזמן התרגול המדיטטיבי מפחית את רמת המתח ואת התהליכים הדלקתיים בגוף.

המחקר החדש התפרסם לאחרונה בכתב העת "גבולות בפסיכולוגיה" Frontiers in Psychology והוכיח את הקשר שבין מדיטציה ושימור וחיזוק יכולות המוח. המחקר שם דגש מיוחד לשינוי המתרחש בגיל מבוגר באזורים רחבים במוח.

ידוע כי החל מגיל 20 חלה ירידה בתיפקודי המוח באופן הדרגתי. צוות חוקרים מהמרכז למיפוי המוח באונברסיטת קליפוניה שבלוס אנג'לס (UCLA)מצא כי תרגול מדיטציה משמר את החומר האפור במוח. אותו חומר המכיל תאי עצב האחראים על עיבוד המידע.

ד"ר פלוריאן קורט מצוות המחקר האחרון אמר, "מחקרים רבים חקרו את היתרונות הבריאותיים של מדיטציה. בחודש נובמבר בשנה שעברה, מחקר של חוקרים קנדיים מצא כי למדיטציה יש יתרונות בריאותיים למחלימות מסרטן השד, בעוד שמחקר קודם אחר מצא שמדיטציה יעילה בהפחתת כאב, חרדה ודיכאון".

"המחקר שלנו", הוסיף ד"ר קורט, "קושר בין תפקודים קוגניטיביים משופרים כמו איכות קשב, זיכרון ומהירות עיבוד ותרגול מדיטציה".

 

 

החוקרים הופתעו  במחקר המגיע מהמרכז למיפוי בלוס אנג'לס לקחו חלק כ-100 משתתפים בני גיל 24-77. כמחציתם תרגלו מדיטציה במשך 4-46 שנים והמחצית השניה לא תרגלה מעולם. החוקרים סרקו את מוחם של המשתתפים באמצעות מכשיר הדמיה מתקדם, MRI. בסריקה המוחית של המשתתפים אשר תרגלו מדיטציה נראו אזורים אפורים רחבים יותר במקומות רבים יותר במוח. וזאת לעומת בני גילם אשר לא תרגלו מדיטציה. "הופתענו לראות שבניגוד לצפוי על פי הגיל", הוסיף ד"ר קורט, "אצל המשתתפים המבוגרים שתרגלו מדיטציה נראו אזורים אפורים רבים יותר וזאת בהשוואה לבני גילם האחרים".

למרות התוצאות נדרש מחקר נוסף אנשי המחקר מיהרו לסייג את מחקרם וציינו שלא לקחו בחשבון גורמים שונים של אורח חיים, אישיות, הבדלים גנטיים במוח ובלבול. ולכן הם לא קובעים נחרצות כי מדיטציה גורמת לשימור איכות החשיבה, הזיכרון ומחשבה אולם יש מקום מחקר נוסף.

"אני מקווה שהממצאים שלנו יעודדו מחקר נוסף בנושא", אמרה ראש צוות המחקר ד"ר איילין לודרס מלוס אנג'לס, "ראיות מדעיות נוספות יאפשרו בסופו של דבר עשייה לא רק בתחום של הזדקנות בריאה, כי אם גם במצבים בהם הזיקנה משולבת עם מחלות שכיחות של הגיל המבוגר".

Posted in כללי  
 
מדיטציה | מודעות | התעוררות | איזון | כאן ועכשיו | בריאות | תה ירוק | זן | חוכמת האמצע | אותנטיות | בעל הבית | רק לעשות | הכל בסדר | ספורט | טרילותרפיה | הצלחה | אמצע | דרך | שלווה | גוף נפש
Scroll Up
צור קשר

שם: *

דואר אלקטרוני: *

* שדה חובה