תמיר קורן  // מדיטציה יעילה יותר מתרופות נוגדות דיכאון

27132_10151541009963293_1435282299_nישיבה במדיטציה למשך חצי שעה מדי יום הוכיחה תוצאות טובות יותר בטיפול בדיכאון ארוך טווח מאשר טיפול תרופתי או ייעוץ. המחקר נערך על ידי צוות פסיכולוגים מאוניברסיטת אקסטר, אנגליה

תוצאות המחקר הזה עשויות להיות מהפכניות, אולם הן לא צפויות להפתיע את מי שישב אי פעם בסדנת מדיטציה אינטנסיבית כמו ויפאסנה: מתברר שישיבה במדיטציה למשך חצי שעה מדי יום עשויה להיות  יעילה יותר לטיפול בדיכאון מאשר תרופות או ייעוץ. את המחקר ערך צוות של פסיכולוגים מהמרכז להפרעות מצב רוח באוניברסיטת אקסטר, אנגליה. הטיפול שנבחן מכונה "תרפיה קוגניטיבית מבוססת מיינדפולנס".

פרופסור וויליאם קויאן, חבר בצוות המומחים שעומד מאחורי המחקר, אמר: "רוב האנשים המתמודדים עם דיכאון בוחרים לצרוך תרופות אנטי דיכאוניות, כי הן בדרך כלל עובדות. אך בעוד שהן מאוד אפקטיביות בהפחתת הסימפטומים של הדיכאון, כשאנשים מפסיקים לקחת אותם הם נמצאים במצב מאוד רגיש להרעה חוזרת. עבור רבים, תרפיה קוגניטיבית מבוססת מיינדפולנס (תשומת לב מלאה בז'רגון הוויפאסני. ר.א) - עוזרת להימנע מההרעה הזו. הטיפול עשוי לשמש תחליף ראוי לשימוש ארוך טווח בתרופות נוגדות דיכאון".

המחקר העלה כי לטיפול במדיטציה אחוזי הצלחה גבוהים במידה משמעותית מהטיפול התרופתי. בעוד 47 אחוז מבין המטופלים במדיטציה סבלו מהרעה במצבם וחזרו לדיכאון, סבלו 60 אחוז מבין המטופלים  בתרופות נוגדות דיכאון מהרעה במצבם. בעקבות תוצאות דומות במחקרים נוספים של גופים אחרים, החליט ארגון המצוינות הקלינית הלאומי של אנגליה להמליץ על תרפיית המדיטציה באופן רשמי.

שוברת את מלכודת הדיכאון

התרפיה המדוברת פותחה במקור על ידי פסיכולוגים באוניברסיטאות של אוקספורד, קיימברידג' וטורונטו, כדי לתמוך ביציבות מצב הרוח של המטופלים שלהם במהלך ובתום הטיפול התרופתי. הצורך לייצב את מצב הרוח נחשב לבעיה מרכזית בתהליך, שכן בערך חצי מהמטופלים נוטים לחזור אל הדיכאון, גם כאשר הם ממשיכים בטיפול התרופתי.

"חיפשנו מענה טיפולי למחשבות הטורדניות שמביאות להרעה", צוטט מארק ווילאמס, פרופסור לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת אוקספורד ומי שעמד בראש הקבוצה שהגתה את התרפיה. "מחשבות טורדניות הן דבר מרכזי בדיכאון. בזמנים רגילים, תחושות ומחשבות של עצב עוברות די מהר, אבל אצל אלו הסובלים מדיכאון הן אינן חולפות. התרפיה החדשה מיועדת להתמודד עם המחשבות הטורדניות, ומלמדת אנשים לרחוש יותר חמלה לעצמם ולאחרים".

הטכניקה המדוברת היא פשוטה, ומתמקדת בתרגול מדיטציית מיינדפולנס (המועברת בישראל על ידי עמותת תובנה). במצב הבסיסי של מדיטציה זו אתם יושבים בעיניים עצומות ומתמקדים בנשימה מבלי להשפיע עליה. ההתמקדות בנשימה מייצרת תחושה של ניתוק מרגיע, שמאפשרת לסרוק את המחשבות בעודן עולות בתודעה.

בין ההשפעות המבורכות הכרוכות במצב זה, ניתן למנות את ההבנה שמחשבות באות והולכות, וכי גם התחושות הרעות הן זמניות. אלו הם רעיונות בסיסיים בלימוד הדהרמה הבודהיסטית, ונראה כי לסובלים מדיכאון יש הרבה מה להרוויח מהם.

"אחד הדברים המרכזיים שמתרחשים בעתות דיכאון הוא השתלטות התחושות הכרוכות בו על תשומת הלב", אומר פרופסור קויאן. "כולנו נוטים להיות מודעים יותר למחשבות שתואמות את מצב הרוח שלנו באותו הזמן. אם אתה עצוב, מדוכא או חרד, אתה בדרך כלל תזכור את ההתרחשויות הלא נעימות ולא את אלו הטובות - וזה מפיל אותך למטה, מעצבות לדיכאון עמוק יותר. התרפיה מונעת ושוברת את הספירלה הזו". קויאן הוא אחד מארבעת מחברי הספר "דרך המיינדפולנס להתמודדות עם דיכאון" שמתמצת את הגישה וכולל גם הדרכה למדיטציה.

 
מדיטציה | מודעות | התעוררות | איזון | כאן ועכשיו | בריאות | תה ירוק | זן | חוכמת האמצע | אותנטיות | בעל הבית | רק לעשות | הכל בסדר | ספורט | טרילותרפיה | הצלחה | אמצע | דרך | שלווה | גוף נפש
Scroll Up
צור קשר

שם: *

דואר אלקטרוני: *

* שדה חובה